معیارهای اصلی تعیین کابینه دولت چهاردهم-راهبرد معاصر
روایت خطیب از اقدامات وزارت اطلاعات و برخورد با ضدانقلاب شورای نگهبان و نامزدهایی که با گرایشات مختلف رئیس‌جمهور شدند ‌مقابله سپاه با هرگونه شرارت‌ دشمن برای ناامن‌سازی مرزها تیراندازی به اهداف شناور در رزمایش دریایی ایران و روسیه سردار سلیمانی: یکی از ابعاد جهاد تبیین اردوهای راهیان نور و پیشرفت است سردار تنگسیری: بیش از 30 هزار نخبه در راهیان پیشرفت دریایی حضور داشتند بخشنامه دیوان محاسبات به تمام شرکت‌های دولتی طحان‌نظیف: با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند خلجی: وزارت خارجه به جد پیگیر پرونده محمدرضا نوری است همتی در دیدار پزشکیان: آینده کشور امیدوار کننده است آغاز رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت ۲۰۲۴ خزر سردار قریشی: استقبال از اردوهای راهیان نور و پیشرفت وسیع بود جزئیات برگزاری رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر تشکر پزشکیان از رهبر انقلاب زاکانی: با 7 ساله شدن دوره ششم شوراهای شهر مخالف هستم
ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

معیارهای اصلی تعیین کابینه دولت چهاردهم

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور به دولتمردانی نیاز دارد که بتوانند تغییرات مثبت ایجاد کنند، گفت: کسانی که آب خوردن را وابسته به خواست آمریکا و مشکلات کشور را ناشی از دین و مذهب می‌دانند، به دنبال تغییر نظام سیاسی کشور هستند و با مؤلفه‌های ایراد شده به وسیله رهبر معظم انقلاب اسلامی در تضاد شدید هستند.
ابوالفضل ظهره وند؛ عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۲۵۰۹۳۰

معیارهای اصلی تعیین کابینه دولت چهاردهم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم به بیان معیارهایی پرداختند که انتظار می رود مسعود پزشکیان (حفظه‌الله) به عنوان رئیس جمهور منتخب و مجلس شورای اسلامی باید برای تشکیل کابینه متدین، انقلابی و کارآمد مدنظر داشته باشند. 


ایشان به اجمال فرمودند، باید وزیری انتخاب شود که امین، صادق، متدین، از بُن دندان معتقد به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی، دارای ایمان، امیدوار به آینده و نگاه مثبت به افق، متشرّع، مشهور به پاکدستی و صداقت، بدون سوءسابقه و دارای نگرش ملی باشد.

 
آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) تصریح کردند: این موارد و شاخصه ها را با تحقیق می شود فهمید، البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار می شود فهمید، اما با تحقیق و نگاه به سوابق و شنیدن حرف ها می شود کارآمدی را تشخیص داد.
 

رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه ای بر تعاملات بهتر و مناسب تر مجلس شورای اسلامی و دولت دارند، زیرا همراهی دولت و قوه مقننه نقاطی است که به کارآمدی هرچه بیشتر نظام منجر می شود


ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر همکاری همه جانبه مجلس شورای اسلامی با دولت چهاردهم به «راهبرد معاصر» گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره همکاری مجلس و دولت تصدیق این موضوع است که پیشرفت نظام سیاسی به اتحاد، همراهی و همکاری وابستگی دارد، زیرا پیشرفت در نظام سیاسی با ساختار واحد از این مسیر محقق می شود.


وی افزود: نظام سیاسی با ساختار واحد اجزایی دارد که در همکاری با هم راه سعادت، پیشرفت و توسعه کشور را هموار می کنند؛ مانند همکاری دولت و مجلس، قوه قضائیه و نیز نیروهای نظامی و امنیتی، بنابراین تعامل فی مابین با محوریت دولت سبب می شود کارها به بهترین نحو ممکن انجام و مسیر پیش روی توسعه کشور بازتر از قبل شود.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی معتقد است: مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح های همسو با دولت و رسیدگی به لوایحی که دولت به مجلس می فرستد، می تواند خالق روزهای خوبی پیش روی کشور باشد. همکاری در ابعاد نظارتی مجلس و اینکه در عین حال که پرسشگر است، در قبال مسئولیت هایش در حوزه تقنین پاسخگو باشد و در حوزه نظارت بر عملکرد دولت می تواند دورنمای روشنی از مسیر حرکت نظام و کشور را برای افکار عمومی ترسیم کند.

 
ظهره وند با بیان اهمیت تأکید رهبر معظم انقلاب بر همکاری دولت و مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه ای بر تعاملات بهتر و مناسب تر مجلس شورای اسلامی و دولت دارند، زیرا همراهی دولت و قوه مقننه نقاطی است که به کارآمدی هرچه بیشتر نظام منجر می شود.


وی یادآور شد: همکاری و تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت زمینه ساز حل تدریجی و گام به گام مشکلات مردم به ویژه معضلات بخش اقتصادی می شود؛ موضوعی که زمینه ساز نارضایتی مردم در سال های گذشته شد. به همین دلیل رئیس جمهور طبق فرمایشتا رهبر معظم انقلاب اسلامی باید وزیران و کابینه ای تلاشگر و شایسته انتخاب و معرفی کند.


عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صورتی که معیارهای عنوان شده از سوی رهبر انقلاب در انتخاب وزیران دولت چهاردهم رعایت شود، قطعاً مسیر حل مشکلات کشور هموار می شود، بنابراین رئیس جمهور منتخب باید کابینه ای امین، صادق، متعهد و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی ایران انتخاب و معرفی کند.


ظهره وند عنوان کرد: انتخاب بهترین وزیران نشانه هایی دارد، ازجمله توجه به سوابق رفتاری و اجرایی آنها که باید ساده زیست و مؤمن باشند، مشخص باشد پیش تر در کدام سازمان با کدام رویکرد حضور داشتند و در چه سطحی به مردم خدمت کرده اند.


وی توضیح داد: در هیچ دولتی کسانی که مدت ها مدیر اجرایی نبوده اند، به عنوان وزیر معرفی نمی شوند، زیرا فردی در سطح وزیر باید سابقه کاری و اجرایی مشخص داشته باشد؛ به عنوان نمونه، فردی باید به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شود که متعهد به ساخت مسکن برای محرومان باشد، نه اینکه چندین خانه داشته باشد و بگوید اعتقادی به خانه دار شدن مردم ندارد.

در هیچ دولتی کسانی که مدت ها مدیر اجرایی نبوده اند، به عنوان وزیر معرفی نمی شوند، زیرا فردی در سطح وزیر باید سابقه کاری و اجرایی مشخص داشته باشد


وی تصریح کرد: نوع زندگی افراد نشان می دهد در پست ها و مدیریت های قبلی از شغل و مدیریت خود سوء استفاده کرده اند یا خیر، زیرا با حقوق کارمندی و اداری یک وزیر حتی با درنظر گرفتن پست و مزایا نمی تواند ثروتمند شود. اگر آن مدیر و وزیر از پاک دستی عدول کرده باشد، نمی تواند خیری به کشور و مردم برساند، بنابراین باید افرادی انتخاب شوند که معتقد واقعی به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشند.

 


ظهره وند با بیان اینکه مواضع افراد باید در سال های مختلف رصد و مشخص شود گزینه های وزارت و مسئولان دولتی به مبانی انقلاب اسلامی اعتقاد قلبی دارند یا خیر، عنوان کرد: کسانی که معتقد به تسلیم شدن در برابر آمریکا و ارتباط بی چون و چرا با کدخدا، یعنی آمریکا هستند و به زعم خود آب خوردن را وابسته به خواست آمریکا می دانند، یا کسانی که مشکلات کشور را به شیعه بودن ربط می دهند نمی توانند تغییرات مثبتی در کشور ایجاد کنند، زیرا به دنبال تغییرات پارادایمی و معتقد به تغییر نظام سیاسی کشور هستند. این افراد با آنچه رهبر انقلاب اسلامی به عنوان مؤلفه های وزیر انقلابی عنوان کردند، تضاد شدیدی دارند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده